Hans Visser & Friends 1990-2000

Zo’n tien jaar is Hans Visser bezig geweest met het uitpluizen, maar vooral ook spelen van de zwarte Amerikaanse muziek. Dit is grotendeels in samenwerking gedaan met de uit Miami afkomstige blues-soul zangeres Marian Rolle. Jaarlijks werden er in Nederland door Visser & Friends zo’n 100 concerten gegeven met telkens een andere muzikale fase uit de zwarte muziek als thema. De instrumentatie van de band is altijd hetzelfde geweest, wisselingen van musici zijn er regelmatig geweest. De basisbezetting is Akoestisch gitaar, Contra bas, Alt- en Sopraansax en vleugel.

 1990 Acoustic Swing
Bezetting theatertour
Roland Stolk – Vibrafoon en vleugel
Nick Mc Quire – Contrabas
Halbe Tjepkema – Sopraan sax
Hans Visser – Akoestisch gitaar
Eva Zijlstra – zang

CD Pacific Fuel

Michel Ristenpatt – Vleugel
Daniel Lehman – Contra Bas
Ramses Dunker – Percussie
Martin Susbauer – Sax
Hans Visser – Gitaar
Cora den Haring – Cello

 

Van de tour Acoustic Swing zijn geen live-opnames.
Wel zijn de instrumentals van de show later op de CD Pacific Fuel gezet.
Bij een aantal stukken is samengewerkt met de vibrafoongigant Roland Stolk.

1. Con Fusion
2. Latin Suite
3. Belle of the South
4. Infinito Azul
5. Planter’s Chair
6. Pacific Fuel
7. Letter from home
8. Goodnight Pacific

 

1992 History of the jazz
Marianne Rolle – Vocals
Wiro Mahieu – C Bas
Frank Nielander – Sax
Martin Fondse – Vleugel
Hans Visser – Gitaar
History of the jazz 
De geschiedenis van de jazz omvat uitsluitend bestaande stukken en voert ondermeer langs een streetparade uit New Orleans, twee Gospels, Shadrack en Rock my soul, een worksong, Savoy Blues van de roemruchte Cotton Club in New York en een Bebopmedley van Charley Parker met teksten van Jon Andersen. Voor de uitvoering van dit deel is Marian Rolle als speciale gast in het programma.

 

Live recording
1. Shadrack 2. Congo Square 3. Savoy Blues 4. Sunny side of the street
5. Prohibition6. Wait and See 7. I used to love her
8. What’s the use of getting sober 9. Whiskey Blues
10. Charly Parker medley 11. Rock my soul 12. Belgie

 

1993 Hot Music 1
Marian Rolle – Vocals
Michel Ristenpatt – Vleugel
Wim van Eeuwijk – C Bas
Martin Susbauer – Sax
Hans Visser – Gitaar

 

 

1994 Hot Music 2
Marian Rolle – Vocals
Ramses Dunker – Vleugel
Serge Metz – Sax,Vocals
Wim van Ewijk – Bas
Hans Visser – Gitaar
[/one_half_last]

 

 

Een uitgebreide research naar de oorsprong en geschiedenis van de jazz geeft een boeiend beeld van de turbulente ontwikkeling van deze muziekstijl.  Veel zuidelijke steden kennen een rijke historie op dit gebied. New Orleans geldt als bakermat van de Jazz. Deze zuidelijke stad aan de monding van de Mississippi was aan het einde van de vorige eeuw zeer in trek bij Franse en Spaanse immigranten en vrijgelaten slaven. De muziekstijl die in die tijd ontstond is een mengsel van worksongs van de slaven en traditionele Europese mars- en dansmuziek.

1995 – 1996 Hot Music
Leopold Weisz, een leerling van JS Bach, was de particuliere luitist van de Russische gezant te Dresden, Graaf Kayserling. De Graaf leed aan slapeloosheid en liet Weisz s’nachts spelen. In verband hiermee vroeg hij JS Bach in1741 enige “aangename en montere” stukken te schrijven.

Gelijkertijd met het wakker liggen van de Russische gezant, dreef ergens op de oceaan tussen Afrika en Amerika een Nederlands schip, afkomstig uit Middelburg, met aan boord een groep Afrikanen, afkomstig uit het hele continent. Na een reis van weken, legden het schip aan in Jamestown, Virginia. Dit was het begin van de bloeiende handel in Afrikaanse slaven, die zou voortduren tot aan de Amerikaanse burgeroorlog in 1861.

De meesten slaven werden gekocht door de eigenaren van de zuidelijk gelegen katoenplantages. Eenmaal op de plantages kregen de slaven de “status” van rechteloze dwangarbeiders. Er moest van zonsopgang tot zonsondergang gewerkt worden. Tijdens dit werk ontstonden de eerste worksongs. Op het ritme van het eentonige werk werd op oude Afrikaanse melodien, met een paar regels tekst, het schrijnende lot bezongen. De zwarte orkestleider W.C. Handy vertelt in zijn autobiografie over de blues, wat hij aan het begin van deze eeuw op het platte land van Mississippi had gehoord: “ Een magere slungelachtige neger speelde een paar akkoorden op zijn gitaar en drukte daarbij een mes dwars op de snaren. Hij zong er enkele regels tekst bij die hij tot in den treure herhaalde.

De transporten werden in 1800 gestaakt, waarna men zich begon toe te leggen op slaventeling en verhuur. Dankzij de Noordelijke overwinning na de burgeroorlog in 1865 werd de slavernij officieel afgeschaft. Toen begon de ellende eigenlijk pas goed. De zwarte slaven waren dan wel vrij en kregen hun eigen volkslied, maar bezaten totaal geen rechten. Ze waren min of meer vogelvrij verklaard en in het zuiden waren de lynchpartijen dan ook aan de orde van de dag.

Southern trees bares strange fruit.
Blood on the leaves and blood on the root
Black bodies swinging in the southern breeze
Strange fruit hanging from the poplar trees

De spirituals en de gospel zijn net als de worksongs afkomstig uit het begin van de slavernij. De eerste spirituals waren de shoutsongs, de zogenaamde schreeuwliederen, waarbij de voorzanger de tekst bepaalde en de rest hem daar in volgden. De in het begin primitieve kerkdiensten hadden het emotionele en opwindende van de Afrikaanse rituelen nog in zich. De sffeer van de  spirituals was altijd religieus en gericht op de toekomst. Dit was minder bitter en minder melancholiek dan bij de worksongs, omdat het geloof de slaven uitzicht op een beter leven werd geboden, zij het na de dood.

Soul & Motown. Aan het begin van de jaren vijftig raakte de zwarte jeugd uitgekeken op de blues. De zwarte platenmaatschappijen hadden er alle belang bij een nieuwe muziekstroming naar voren te schuiven. Uiteraard was hen de enorme populariteit van de gospel niet ontgaan. Men stak de gospelgroepen in een modern jasje en voorzag ze van felle achtergrondbegeleiding met slagwerk en blazers. Het resultaat werd soul genoemd. Soul bleek niet alleen de zwarte jeugd aan te spreken maar werd de meest populaire stroming binnen de popwereld. Platenmaatschappij Motown, gevestigd in de auto-industriestad Detroit was het hart van de soulmuziek. “ Whites…you know, ain’t got that rhytm” verklaarde oprichter Berry Gordy.

Live recordings

1 Shadrack
2 Congo Square
3 Savoy Blues
4 Sunny side of the street
5 Prohibition
6 Wait and See
7 I used to love her
8 What’s the use of getting
9 Whiskey Blues
10 Charly Parker medley
11 Rock my soul
12 Belgie

1 Portugal
2 Whiskey drinking man
3 Parker medley
4 My Guy
5 Shop around
6 Tracks of my tears
7 Just my imagination
8 Wish it would rain
9 Mercy me
10 If I were your woman
11 Heart it through the..

01 Hans
02 Bourree
03 Pastorale
04 Inventie
05 Obiero
06 Kingdom
07 Shangoo
08 I got shoes
09 Ezekiel
10 Mother
11 Marian
12 Mary
13 Marian
14 Strange fruit
15 St James infirmary
16 Chance is gonna come

01 Money
02 My Guy
03 Postman
04 The way you do
05 Tracks of my tears
06 Why don’t you want me
07 Satchelmouth baby
08 Mercy me
09 Portugal
10 Treat me right
11 T.K.O.
12 Hans
13 Marian
14 Georgia
15 Big Boss man
16 Sister

CD Studio CD 1996
1 Mercy me
2 A change is gonna come
3 Why don’t you want me
4 St. James infirmary
5 Changoo Changoo
6 Ezekiel
7 Mary don’t you weep
8 Track of my tears
9 Georgie on my mind
10 Bourree
11 Pastorale
12 Inventies

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1996 – 1997
Hot Music 3

Marian Rolle – Vocals
Stephan Geuzebroek – Vleugel,
Lodewijk van Gorp – Sax en Vocals
Stan Stolk – C Bas
Hans Visser – Gitaar

De volgende artiesten hebben in de zwarte Amerikaanse muziek een belangrijke rol gespeeld en komen in One Night Hot Music uitgebreid aan bod.

Mahalia Jackson was voornamelijk geïnspireerd door de ruigere zuidelijke gospelsounds. In 1937 kwam haar eerste LP uit. Terwijl ze al een succesvol zangeres was duurde het nog eens tien jaar voordat het tweede album verscheen. In de tussenliggende periode reisde ze met Thomas Dorsey heel het continent over en gaven concerten in kerken. Ongeacht de weersomstandigheden wisten zij de temperatuur in de kerken tot ongekende hoogte te brengen. Later in haar carriere was Jackson vooral geliefd bij het blanke publiek.

The Swan Silvertones. Van de ‘smooth’ a-capella sound van de dertiger en veertiger jaren, tot de toevoeging van simpele instrumentale begeleiding in de jaren vijftig, en de hardere soul sound van de jaren zestig, een groep die al deze stijlen heeft gespeeld zijn de Swan Silvertones. De groep is opgericht door Claude Jeter, die vooral bekend is geworden door zijn falset stem.  Sam Cooke, The Temptations, The Impressions, veel van deze sterren zien Jeter als hun inspirator.

Golden Gate Quartet begon vanaf 1935 met optredens in de kerken van North-Carolina. Ze werden snel populair in de omliggende staten. Door in de langzame gospels een beat te leggen, creëerden het Golden gate quartet een geheel eigen stijl. Oprichter Willie Johnson noemde dit ‘vocale percussie’

Sam Cooke is een van de belangrijkste personen geweest in de langzame omzetting van Gospel in soul. Hij werd geboren in Mississippi, maar migreerde met zijn familie naar Chicago in de beginjaren ’30. Sam Cooke begon met zingen in zijn vaders kerk The Soulstirrers werden in 1934 opgericht. Zij waren de eerste die gebruik maakten van een tweede leadvocals in de gospel. Op zich lijkt dat niet een zo hele bijzondere vernieuwing, maar het opende vele wegen voor nieuwe  vormen van samenzang.  Cooke en de Soul Stirrers waren eigenlijk permanent op tournee.  Cooke werd de beste zanger van het commerciële cirquit. Hij was de allereerste superster van de soul. In 1964 werd hij neergeschoten in een motel in Los Angeles.

Fats Waller werd geboren in New York in 1904. Vanaf z’n 5de jaar speelt hij harmonium.  Later krijgt hij vooral veel interesse voor de piano van de buren. Waller start zijn carriere door in het Harlem’s Lincoln theatre in de pauzes te spelen. Als Waller op tournee gaat ontmoet hij Count Basie in Boston, waarna hij lessen van krijgt. Samen met Andy Razaf, zijn partner, schrijft hij de muziek voor “ All black revues”, een soort musicals, zoals ‘ load of coal’ en ‘ hot chocolates’. Waarna hij heel Europa Amerika doorreist voordat hij in 1943 overlijd.

Louis Armstrong Van krantenjongen tot miljonair. Een dergelijk verhaal gaat op voor Louis Armstrong, die zijn eerste muzikale onderricht kreeg in een tehuis voor daklozen in New Orleans. In de jaren twintig werkte hij met blueszangeres Bessie Smith. Vanaf 1825 werden de eerste platen gemaakt van de ‘ Hot Five’, in de zuivere New Orleans stijl. Tijdens een optreden in 1926 zong Armstrong, en voor blanke oren was dat voor het eerst, zijn zogenaamde scat, zingen zonder woorden, de stem als een soort instrument gebruikend. Het publiek vond het prachtig.  Zo werd jazz ‘ hot’. Door zijn enorme populariteit was Armstrong een van de weinige artiesten die zich door de crisis van de jaren ’30 kon slaan. Hij zou zijn achtergrond in de jazz steeds verder achter zich laten en zijn eigen gevoel voor show ontwikkelen, zodat hij gaandeweg als jazzmusicus een persoonlijkheid werd in de showbusiness.

Nat King Cole begon zijn loopbaan in Chicago als jazzpianist.In 1939 richtte hij z’n trio op en speelde beurtelings in New York en Californie. In eerste instantie alleen instrumentaal, later begon hij ook te zingen. Met het nummer ‘Straighten up high’ begon de groep pas succes te krijgen. Cole zelf vond dit wel amusant, al moest hij vaak denken aan een clubeigenaar die tegen hem zei: I ‘m a docter, my boy, and with a throat like that, you should be in bed. Cole zag zichzelf nooit als een groot zanger, maar het publiek was het daar niet mee eens.

Ray Charles, een geniale zanger, arrangeur, componist en pianist. Geboren in pure armoede werd hij door ziekte langzaam blind, tot hij op z’n zevende compleet blind werd. Hij begon te spelen in allerlei clubs in Seattle in de zogenaamde “Nat King Cole” stijl. Later ontwikkelde hij z’n eigen stijl, die elementen van blues, jazz, standerts en zelfs country bevatten. In 1959 verliet hij Atlantic Records voor ABC Records waar hij zich zowel financieel als muzikaal gezien van alle vrijheid verzekerde. Met de in 1961 uitgebrachte nummers ‘ Hit the road Jack’ en Georgia on my mind’ vestigde hij zijn naam op internationaal niveau.

The Five Royales, uit North Carolina afkomstig, brachten als een van de eersten in 1951 de elementen van gospel, jazz en blues in een vocale stijl.

The Temptations, een van de meest succesvolle bands in de muziekgeschiedenis is opgericht in 1961 in Detroit, Michigan, USA.  De oorspronkelijke naam van de band was The Elgins. Berry Gordy echter hernoemde het toen hij ze in 1961 onder contract nam bij zijn Motown label. Hun succes werd gegarandeerd toen ze eenmaal gingen samenwerken met schrijver/producer Smokey Robinson. Hij schreef voor The Temptations een serie hits in zowel Ballad als Dance-stijl. De eerste grote hit was het nummer ‘ The way you do the things you do’ . Voor het eerst hadden ze een nr 1 hit met het nummer ‘My Guy’  vanaf 19966 nam Norman Whitfield de rol als producer over van Robinson en er volgde nog meer hitswaar onder ‘ Wish it would rain’ . Nadat door de jaren heen wisselingen in de bezetting hadden plaats gevonden, kwam het hoogtepunt in de carriere van The Temptations in 1972 met het nummer ‘ Papa was a rolling stone’, waarme het Motown label zijn eerste Grammy Award won.

Smokey Robinson, was de stevige basis waarop Berry Gordy Motown opbouwde. Hij was zowel bandleider, schrijver, als producer. Bijna 20 jaar lang was zijn naam vast verbonden met The Miracles, waarbij hij niet alleen de zanger was, maar ook de schrijver van de liedjes. In 1972 veranderde dit toen hij besloot om solo te gaan. Dat was hetzelfde jaar dat hij besloot te verhuizen van Detroit naar L.A. Hij nam alle tijd voor zijn solo project, waarin hij door de jaren ’70 en ’80 heen bijna elk jaar een nieuw album uitbracht.

Al Green maakte zijn eerste opname in 1960. Vier jaar later vormde hij de band ‘ The Creations’, wat later ‘ Al Green & the Soulmates’ werd. Ze scoorden een grote hit met het nummer ‘ Back up Train’ . Latere nummers scoorden geen hits meer, wat maakte dat Al Green besloot om solo verder te gaan.  Samen met zijn producer Willie Mitchel maakte hij prachtige soul-opnamen, waaronder het nummer ‘ Tired of being alone’. Na enkele jaren van succes werd zijn  leven ingrijpend veranderd toen zijn vrouw zelfmoord pleegde. Vanaf dat moment richtte hij zich helemaal tot god en maakte alleen nog maar Gospelplaten. Die overigens wel succesvol waren, maar niet meer de klasse hadden van zijn eerdere soulopnamen.

Live recordings 

1 Christ is all
2 Brighter day
3 So glad somehow
4 Talk Marian
5 Old Daniel
6 St James infirmary
7 Mother
8 Move up
9 The upper room
10 Ezekiel
11 Cain & Abel
12 Shangoo
13 I got shoes

1 Minnie the moucher
2 Doe wa doe wa
3 I like to riff
4 The devil
5 For the good times
6 Tired of being alone
7 Mercy me
8 Portugal
9 Tracks of my tears
10 Hans
11 Ain’t that love
12 Sister

1 Inventies
2 Belgie
3 Shangoo Shangoo
4 I got shoes
5 Mary don’t you weep
6 The preacher & the b.
7 Jonthan and the book
8 Rock my soul
9 Brighter day
10 Dry bones
11 Ezekiel
12 Cain & Abel
13 Move up
14 Lonesome road
15 Java Jive
16 Money
17 My Guy
18 Treated me right
19 Secret life instr.
20 Secret life song
21 Same old story
22 Minnie the moocher

1 Your feat are to big
2 Satchelmouth baby
3 Whiskey blues
4 What’s the use of getting sober
5 Parker Medley
6 Pacific Fuel
7 Bridge
8 For the goodtimes
9 Tired of being alone
10 Tracks of my tears
11 Move up
12 Postman

1 Blue Ballad
2 Planters Chair
3 Secret life of plants – instr.
4 Secret life of plants
5 Same old story
6 The Old World
7 Go with me, stay with me
8 Jonathan and the bookkeeping
9 Whiskey Blues
10 Bebop Medley
11 For the Goodtimes
12 Acoustic memories
13 The Hummingbird

 

1996 Hot Music 4
Marian Rolle – Vocals
Stef Geuzebroek – Vleugel
Lo van Gorp – Sax & Vox
Stan Stolk – Contra Bas
Hans Visser – Gitaar

 

 

 

 

 

The Best of Hot Music
Marian Rolle – Vocals
Stan Stolk – Contra bas
Will Maas – Vleugel
Lo van Gorp – Sax, vocals
Hans Visser – Gitar